SKOGSTERAPI

Stacks Image 1415
Skogsterapi. Inget är så lugnande och avkopplande som att ta en långsam stilla stund i skogen. I skogsterapin möter du Anna men inte för samtal som i Naturcoachingen utan för att i stillhet vistas i naturen.

Skogens lugnande effekt är väl känd från flertalet studier för stressrelaterade problem och du har säkert egen erfarenhet av hur avkopplande naturen kan vara.
I Japan är Skogsterapi ett välkänt begrepp och där har man också forskat på effekterna och kommit fram till att skogsterapi leder till lägre kortisolnivåer (stresshormon), lägre blodtryck och fler vita blodkroppar. Stress, oro och depression minskar samtidigt som immunförsvaret och sömnen förbättras.

Under Skogsterapin går allting långsamt och du får hjälp i att guidas in till stor närvaro. En skön stund där du kan släppa allt och känna dig helt fri att bara vara. Att återhämta kraft och energi och hinna ifatt dig själv igen.

Anna, som du möter i Skogsterapin har sedan 2004 lett grupper i yoga, mindfulness och mött människor i utvecklande livssamtal. De senaste åren leder hon även aktiviteter i naturen.

Anna är utbildad i trädgårdsterapi vid Lantbruksuniversitetet i Alnarp och därför väl insatt i naturens läkande kraft och har valt att inrikta mig mot skogs- och naturterapi, som ligger henne varmast om hjärtat.
Jag tänker att naturen inte är en plats vi åker till för att komma bort från saker, utan snarare för att komma hem.
Anna Eliason
Stacks Image 1321

Skogsterapi - så här möts vi

Vi ses för lite längre sessioner på 1,5-2 timmar. Din session kommer att innehålla guidade närvaroövningar i naturen och tid till att bara vara. Efteråt pratar vi kort om din upplevelse.

Pris: 1100-1500 kr beroende på din ekonomiska situation. Har du bra ekonomi eller ditt företag betalar så är jag tacksam för det högre beloppet, företag betalar moms utöver beloppet.

Just nu! Vid bokning av 4 gånger får du den femte gången gratis.
Men är det inte väderberoende att göra Skogsterapi? Nej egentligen inte men du behöver ha varma kläder, så ta bra skor, en varm tröja extra och ett par långkalsonger är guld värda eftersom våra övningar görs långsamt och i stillhet. Är det ruggigt ute är vi ute ändå, men kan gå in och värma oss framför brasan som del av mötet.
Att naturen ger avslappning och förbättrad hälsa beror enligt forskarna på att vi människor under merparten av vår evolutionära historia levt i naturen.

Så här tycker andra

Att andas med träden, lyssna på suset och känna doften av barr, löv och träd var fantastiskt! Rogivande, inspirerande och lugnande på samma gång. Min största insikt under dagen var att det enkla som är alldeles gratis, naturen, gör så gott i själen! Jag gör gärna om denna dag, men denna gång med långkalsonger :) !
Sara
Skogsbadet var en rofylld och bra upplevelse. Jag känner ibland att jag inte kan få nog av naturen men här kändes det som om den kom in i varenda por med lugn och fridfullhet. De andras närvaro en bit bort gav trygghet. Jag var i en grupp som jag inte träffat innan och det gav en sån positiv känsla av samhörighet fastän jag inte träffat dem förut.
Marie
Jag uppskattade att det är fin natur som ger lugn. Att lyssna på naturens ljud ger frid och det det var skönt att ägna en stund bara till sig själv.
Marie
Stacks Image 1201